homemailmapaUlubione

Ciekawostki i psychotesty » Alfabet rynku pracy - czyli kilka definicji które mogą się przydać

2009-03-22 13:46:03 · CDS ·

Czym się różni coaching od controllingu, a leasing od outsourcingu? To ostatnio bardzo modne słowa. Rozpoczynając poszukiwanie pracy lub praktyk, warto poznać nazwy nowych metod rekrutacji pracowników.

Czym się różni coaching od controllingu, a leasing od outsourcingu? To ostatnio bardzo modne słowa. Rozpoczynając poszukiwanie pracy lub praktyk, warto poznać nazwy nowych metod rekrutacji pracowników.

 

Coaching – szukanie własnych rozwiązań

Studia podyplomowe, stron www, kursy... W Polsce pojawiła się moda na coaching. Co oznacza to tajemniczo brzmiące słowo? Coaching polega na rozmawianiu z ludźmi i pomaganiu im, czy to w sprawach osobistych, czy to w sferze zawodowej. Wystarczy zdolność obserwowania ludzi, umiejętność empatii i słuchania, a także cierpliwość, wyrozumiałość i wyciąganie wniosków. Zadaniem coacha jest naprowadzanie na właściwe rozwiązania za pomocą umiejętnie zadawanych pytań. Nie ma on podawać gotowych rozwiązań (do nich ma dojść potencjalny klient), ale pomóc ludziom wykorzystać w pełni ich potencjał zarówno w życiu prywatnym (tzw. life coaching), jak i zawodowym (tzw. coaching menedżerski lub career coaching). Z coachingiem możemy się spotkać w pracy, np. szefostwo dużych firm (coaching korporacyjny) wykorzystuje go do organizowania sprawnej pracy zespołów nad projektami, natomiast kierownicy działów prowadzą go na rzecz swoich pracowników (performance coaching). Coachowie pracują także z kadrą menedżerską i pomagają w rozwiązywaniu problemów natury biznesowej (coaching menedżerski). Coaching to także sposób na własny biznes: jeżeli posiadamy odpowiednie predyspozycje, możemy rozpocząć przygodę z life coachingiem. Zagadnienia związane z coachingiem zostały bardzo szeroko omówione w książce Amandy Vickers i Steve’a Bavister pt. Coaching (Wydawnictwo One Press).

 

Controlling – to nie kontrola

To kolejne słowo, z którym możemy się spotkać, rozpoczynając pracę w dużej firmie. Controlling jest systemem technik i metod, które służą nowoczesnemu zarządzaniu firmą – i nie ma nic wspólnego z kontrolą pracowników. To bardzo szerokie pojęcie. Najważniejszą rolę odgrywa nastawienie na sprawne realizowanie wytyczonych celów i unikanie strat. Właściwe zarządzanie jest konieczne szczególnie w dużych firmach, które składają się z kilku (lub więcej) działów, m.in. zarządu, sprzedaży i produkcji. Dzięki controllingowi poszczególne jednostki mogą lepiej współpracować ze sobą i, w konsekwencji, generować większe zyski, unikając tzw. wąskich gardeł. Przykładami metod controllingu są dobrze nam znane analiza SWOT oraz burza mózgów. Controllingiem w firmie zajmują się właściciele lub specjalna komórka, która ma opracować plany efektywnego działania i sprawdzać wyniki. Więcej możemy znaleźć na www.controlling.edu.pl

 

Desk sharing – podziel się biurkiem

Może się okazać, że w miejscu, w którym rozpoczęliśmy pracę, obowiązuje tzw. desk sharing. To znaczy że w firmie jest mniej biurek niż pracowników, a nasze biurko będziemy dzielić z innymi osobami. Nie ma to nic wspólnego z oszczędnościami związanymi z zakupem mebli biurowych. Dzisiaj wiele osób większość pracy wykonuje w domu lub w terenie, czyli tam, gdzie są niezbędni. W dobie Internetu nie stanowi to żadnego problemu. Tylko część obowiązków jest więc wykonywana w biurze: wtedy biurko zostaje przydzielone losowo – to, które akurat jest wolne. Powinniśmy zwrócić na to uwagę, rozpoczynając pracę. Jeżeli nasze miejsce pracy będziemy musieli dzielić z innymi pracownikami, zapomnijmy o spersonalizowaniu biurka i zarzuceniu go własnymi gadżetami.

 

Leasing pracowników – praca tymczasowa

O braniu w leasing np. samochodu słyszeli chyba wszyscy. A o leasingu pracowników? Jest on prowadzony na zasadach pracy tymczasowej. – Praca tymczasowa jest stosunkiem pracy pomiędzy trzema podmiotami: pracownikiem, pracodawcą i agencją pracy tymczasowej. Praca w tym systemie polega na tym, że pracownik formalnie zatrudniony jest przez agencję pracy tymczasowej, a swoje obowiązki wykonuje u pracodawcy – mówi Katarzyna Gurszyńska, Kierownik Biura Związku Agencji Pracy Tymczasowej. – Agencje pracy tymczasowej rekrutują pracowników, zatrudniają i wypożyczają do pracy. To agencja wypłaca nam wynagrodzenie czy wystawia świadectwo pracy. Dzięki tego rodzaju pracy tymczasowej możemy zdobyć doświadczenie i sprawdzić się w różnych miejscach, a może nawet otrzymać stałą pracę. Więcej informacji można znaleźć na www.zapt.pl oraz www.saz.org.pl.

 

Outsourcing – zleć innym

Popularny w wielu firmach outsourcing pomaga zredukować koszty i czas wykonywania. Jest to zlecanie na zewnątrz niektórych zadań, niezbędnych do funkcjonowania firmy, pochłaniających jednak dużo czasu, energii i finansów. Lepiej jest zlecić je zewnętrznym specjalistom w danej dziedzinie. Przy zastosowaniu outsourcingu firma może skupić się na najważniejszych zadaniach, efektywności i wydajności. Outsourcowane najczęściej są usługi księgowe, ochroniarskie, informatyczne i szkoleniowe. Ze względu na niższe koszty pracy Polska staje się outsourcingowym centrum dla firm z Europy Zachodniej. To cenna wskazówka, aby właśnie tam szukać pracy.

 

Prospecting – sztuka poszukiwania klientów

Rozpoczynając swoją pierwszą pracę, możemy spotkać się z pojęciem prospectingu. W sytuacji dużej konkurencji na rynku, rośnie zapotrzebowanie na nowe metody pozyskiwania klienta. Dlatego też firmy poszukują nowych sposobów na przyciągnięcie potencjalnych nabywców swoich towarów lub usług. Jednym ze sposobów jest właśnie prospecting, czyli proces wyszukiwania klientów, gromadzenia o nich jak największej ilości informacji z różnych źródeł (np. bazy czy rankingi), a także analizy, dlaczego klient skorzysta z naszej usługi i czy też kupi nasz produkt. Warto poznać tę metodę zanim będziemy się starać o pracę w dziale sprzedaży.
Rozpoczynając swoją pierwszą pracę, możemy spotkać się z pojęciem prospectingu. W sytuacji dużej konkurencji na rynku, rośnie zapotrzebowanie na nowe metody pozyskiwania klienta. Dlatego też firmy poszukują nowych sposobów na przyciągnięcie potencjalnych nabywców swoich towarów lub usług. Jednym ze sposobów jest właśnie prospecting, czyli proces wyszukiwania klientów, gromadzenia o nich jak największej ilości informacji z różnych źródeł (np. bazy czy rankingi), a także analizy, dlaczego klient skorzysta z naszej usługi i czy też kupi nasz produkt. Warto poznać tę metodę zanim będziemy się starać o pracę w dziale sprzedaży.

 

3D Recruiting – łowcy talentów

3D Recruiting okrzyknięto ostatnio rewolucyjną metodą w rekrutowaniu pracowników, więc wcześniej czy później szukając pracy, na pewno spotkamy się z tym pojęciem. Co ono oznacza i dlaczego właśnie teraz pojawiło się na rynku? Dzisiaj działy HR mają trudności z rekrutowaniem nowych, efektywnych pracowników za pomocą wyłącznie tradycyjnych metod. 3D Recruiting to sposób polegający na szukaniu utalentowanych osób, które będą pasować do strategii firmy i jej kultury organizacyjnej. Nacisk jest kładziony na osobowość i motywację. Nie ma w tej metodzie miejsca na CV i LM i rozmowę kwalifikacyjną. A wszystko po to, by pozyskać cennego pracownika i uniknąć wysokich kosztów tradycyjnych metod rekrutowania. Więcej na www.3d-recruiting.com.

 

 

Autor: Grażyna Jancik

Źródło: http://nauka.pl/Wiadomosci/Nowosci/Alfabet_rynku_pracy__czyli_kilka_definicji_ktore_moga_sie_przydac,25,2,1880,0

projekt i realizacja: evl.plwww.evl.pl