homemailmapaUlubione

Ciekawostki i psychotesty » Ciekawe pomysły na pracę - nowe oraz mało znane zawody

2009-07-13 09:56:49 · CDS ·

Nowe zawody powstają tak dynamicznie, że wielu z nich jeszcze nie znamy. Rynek pracy ulega ciągłym zmianom, a te zaobserwowane w ostatnich dekadach są w stosunku do minionych lat błyskawiczne! Dlatego szukającym zawodowej drogi i tym, którzy już posiadają zawód - niezbędna jest elastyczność w myśleniu i działaniu.

 

Jeśli nucą sobie Państwo czasem w pracy, powtarzając za Wojciechem Młynarskim: "Żebym ja kiedyś mógł robić to, na co naprawdę zasługuję...", to polecamy zapoznanie się z listą nowych zawodów. Może zaowocować celnym wyborem szkoły, w czasach kryzysu pomysłem na dodatkowy dochód lub nawet decyzją o zmianie posiadanej profesji.

COPYWRITER

Autor haseł reklamowych, zaskakujących tekstów, scenariuszy reklamówek telewizyjnych i radiowych, żartów słownych, czyli wszystkiego, co pomaga zareklamować i sprzedać towar. Najważniejsze tej profesji jest znalezienie oryginalnego pomysłu na wylansowanie produktu, usługi, idei a nawet osoby. Do zawodu copywritera przydatne jest wykształcenie polonistyczne, psychologiczne, dziennikarskie lub... brak wyższego wykształcenia!

Jak w każdym quasi artystycznym fachu liczy się przede wszystkim intuicja. Bardzo przydaje się też oczytanie i znajomość języka polskiego. Copywriterzy pracują w agencjach reklamowych. Najlepsi cieszą się finansowymi sukcesami w międzynarodowych sieciowych agencjach. To zawód twórczy wymagający jednak silnych nerwów, ponieważ często zdarza się, że genialne pomysły lądują w koszu na śmieci, gdy nie zaakceptuje ich klient.

Kandydaci na to stanowisko muszą wykazać się lekkością pióra pisząc "próbki tekstu" na zadane tematy. Pracują na etacie, podpisują umowę o dzieło lub prowadzą działalność gospodarczą. Junior copywriter w małej polskiej agencji (do 10 pracowników) zarabia brutto 2500 zł, w średniej 3000-4000 zł. Senior copywriter w dużej polskiej agencji lub międzynarodowej agencji sieciowej od 4000-6000 zł, często nawet od 12 000 do 24 000 zł - dla dyrektora artystycznego zespołu.

Do legendy tego zawodu przeszedł copywriter, który za słynne zdanie "Ociec prać?" - dostał honorarium 50 000 zł. Ostatnie lata wyłoniły grupę copywriterów piszących krótkie teksty o produkcie lub usłudze - na potrzeby pozycjonowania stron www.

COOLHUNTER

Łowca trendów, jedno z ogniw "łańcucha badań" marketingowych. Jego praca polega na obserwowaniu zachowań i zwyczajów młodych ludzi w klubach, na imprezach i koncertach - w celu wyławiania niuansów modnego stylu życia. Jakie nastolatki noszą buty, fryzury, co zamawiają do picia oraz jakich nowych słów używają w rozmowach?

Te informacje coollhunter przekazuje specjalistom od marketingu, którzy wykorzystują je przy tworzeniu nowych marek. Coolhunterzy pracują dla firm odzieżowych, obuwniczych, kosmetycznych itd. Zatrudniani są przez agencje reklamowe i agencje public relations. Obecnie w Polsce na pracę w tej profesji mogą liczyć tylko ludzie młodzi, a nawet bardzo młodzi i to wyłącznie w stolicy.

DORADCA DO SPRAW ŻYWIENIA

Należy do najbardziej przyszłościowych zawodów, zarówno pod względem szans zatrudnienia, jak i wysokości zarobków. Powstał na fali rosnącego zainteresowania zdrowym trybem życia i wyglądem. Na wizytę u wziętego doradcy trzeba czekać nawet parę tygodni. Praca doradcy polega na przygotowywaniu klientowi diety oraz dodatkowych zaleceń (np. ruch, gimnastyka).

Doradca mierzy pacjentowi ilość tkanki tłuszczowej i mięśni w organizmie, poznaje jego styl i tryb życia, stan zdrowia, upodobania kulinarne, wcześniejsze eksperymenty z dietą itd. Doradca żywieniowy w stolicy zarabia od 500 do 1500 zł miesięcznie za opiekę nad jedną osobą.

Prowadzenie jednego pacjenta przez rok to gaża około 6000 zł. Dietetykę można studiować na akademiach rolniczych, niektórych akademiach medycznych, a w Warszawie na SGGW na Wydziale Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji oraz na AM - na Wydziale Nauki o Zdrowiu w zakresie dietetyki.

GROOMER

Wykonawca i stylizator psich fryzur to nowy, intratny zawód. Aby go zdobyć, trzeba ukończyć kurs pod okiem doświadczonego groom era, poznać podstawy kynologii oraz koniecznie lubić zwierzęta. W kraju za godzinę strzyżenia w profesjonalnym salonie psi fryzjer zarabia około 50 zł.

Od wiosny do jesieni, czyli w sezonie, gdy salony zapełniają się, miesięczny zarobek groomera to około 4 do 5 tys. zł. Kurs na groomera teoretycznie trwa tydzień, zaś w praktyce nauka trwa do osiągnięcia przez adepta biegłości w sztuce.

HIPOTERAPEUTA

Zawód, który zdobywa się na specjalistycznym kursie. Hipoterapeuta to rodzaj terapeuty, który pracuje np. z dziećmi po porażeniu mózgowym, prowadząc dla nich rehabilitację przy użyciu koni, na których mali pacjenci jeżdżą lub wykonują ćwiczenia. Do rozpoczęcia szkolenia zawodowego wymagana jest baza w postaci wykształcenia co najmniej maturalnego. To zawód dla ludzi sprawnych i zdrowych (praca na świeżym powietrzu, bez względu na aurę!) lubiących konie i umiejących na nich dobrze jeździć.

Ta profesja wymaga wrażliwości i empatii, ale także stanowczości, bo oprócz pacjenta jest także bardzo silne zwierzę. Kurs na hipoterapeutę poprzedza egzamin z jeździectwa, a następnie adepci hipoterapeutyki uczęszczają na wykłady z medycyny, hipologii, rehabilitacji, psychologii, pedagogiki i hipoterapii. Po pomyślnym zaliczeniu egzaminów z tych przedmiotów należy odbyć praktyki na terenie wyznaczonych ośrodków. Szkolenie wieńczy ustny egzamin końcowy, po którym uzyskuje się tytuł instruktora rekreacji ruchowej ze specjalnością hipoterapia.

MAITRE D'HOTEL

Szef sali restauracyjnej. Do jego zadań należy witanie gości, pomoc i wskazanie im stolika, oferowanie specjalności kuchni oraz dobór trunków. Gdy goście już biesiadują, maitre d'hotel pilnuje, aby niczego im nie brakowało i sprawdza czy są zadowoleni. Ma cały czas towarzyszyć klientom, lecz tak, jakby go tam wcale nie było!

Takt i dyskrecja to w tej profesji wymóg niezbędny. Utrzymanie dystansu i zarazem bliskości jest dużą sztuką, dlatego aby zostać maitre d'hotel dobrego hotelu należy mieć, co najmniej kilkuletnie doświadczenie w pracy na sali restauracyjnej przy bezpośredniej obsłudze stolików.

Trzeba też umieć się znaleźć w każdej sytuacji, zapewniać gościom komfort oraz doskonale reprezentować firmę. Zaletą tego stanowiska jest brak możliwości popadnięcia w rutynę, co wiąże się z nieustannie zmieniającymi się klientami zmuszającymi do zindywidualizowanego podejścia. To praca w systemie zmianowym, również w święta. Wymagane wykształcenie do tego zawodu to minimum technik hotelarstwa. Bardzo pożądana jest także znajomość języków obcych, bez której awans w tej profesji jest praktycznie niemożliwy.

ORTOPTYSTA

Specjalista od prawidłowego widzenia. Praca ortoptysty polega na wykonywaniu badań oraz pomiarów wzroku i leczeniu zaburzeń widzenia przy pomocy odpowiednich ćwiczeń oraz rehabilitacji. Jeżeli wady widzenia będą leczone operacyjnie do ortoptysty należy przygotowanie pacjenta do operacji. Zawód ten można wykonywać z wykształceniem średnim lub licencjackim o specjalności ortoptysta, a także po studiach medycznych wybrać tę specjalizację.

PERSONAL SHOPPER

Osobista stylistka, pracuje zgodnie z zasadą, że "nie ma ludzi nieatrakcyjnych, są jedynie źle ubrani". Jej zadaniem jest remanent naszej szafy i aktualizacja jej zawartości. Za jednorazowe zakupy odzieży wzięty PS może policzyć od 200 do 1000 zł. Praca ta do tej pory była traktowana jako dodatkowe źródło dochodu, teraz zmienia się w autonomiczny zawód. Jest profesją preferującą dyplom uczelni plastycznej i umiejętności artystyczne.

Polega na projektowaniu toalet, fryzur, dodatków dla gwiazd oraz zwykłych klientów. Do wykreowania nowego wizerunku danej osoby przydaje się znajomość historii sztuki, malarstwa, rzeźby, a co za tym idzie - proporcji i budowy ciała ludzkiego.

Zdolności pogłębia się biorąc udział w kursach stylizacji prowadzonych np. przez specjalistów pracujących dla przemysłu filmowego. Niezbędna jest znajomość mody i prestiżowych sklepów w kraju i za granicą. PS doradza osobom ze świata polityki i biznesu, musi być więc dyskretna i towarzysko obyta. Szyje (u najlepszych krawców) stroje na indywidualne zamówienia. Nadzoruje sesje zdjęciowe i wykonywanie portretów klientów. Pod jej wpływem i opieką, wielu VIP-ów przechodzi całkowitą metamorfozę - uwalniając swoje piękno.

SEKSER/KA

Praca polega na seksowaniu (z ang. sex oznacza płeć), czyli segregowaniu piskląt drobiu według płci. Hodowcy muszą znać płeć świeżo wyklutych piskląt, a u maleńkich ptaków dla laika jest ona praktycznie nierozpoznawalna, dlatego zatrudnia się sekserów. Zawód ten wymaga doskonałego wzroku i dużej sprawności manualnej (drobnych dłoni, dlatego najlepsze są w nim kobiety), ponieważ wykrycie maleńkiej fałdki, która odróżnia kogutka od kurki, nie jest prostą sprawą.

W tym zawodzie trzeba pracować szybko, tego oczekują hodowcy. Na dużych fermach drobiu tego zawodu nauczają najczęściej Japończycy z uprawnieniami FAO - Międzynarodowej Organizacji do spraw Wyżywienia. Seksuje przez pięć miesięcy - od lutego do czerwca. Za jedno pisklę można zarobić od 7 do 12 gr. W godzinę sprawne dłonie i dobre oczy przeseksują ok. 800-1000 kurcząt. Obecnie ten zawód jest bliski wymarcia, ponieważ osiągnięcia genetyki umożliwiają coraz częściej odgórne programowanie płci hodowanych ptaków.

TAKSATOR

Specjalista od szacowania wartości nieruchomości. W tym fachu niezbędna jest dokładność, doskonała znajomość rynku i rządzących nim praw oraz aktualnych tendencji w danej branży. Wykonuje wyceny typowe - domy, grunty oraz nietypowe, takie jak maszty radiowe, złoża kruszyw, unikalne maszyny, bunkry, wraki statków, tereny pod składowiska odpadów itp.

Rzeczoznawca także doradza i opiniuje celowość zakupu lub zbycia nieruchomości oraz wykonuje kalkulację opłacalności danej inwestycji. Może to także dotyczyć zabezpieczenia długów na nieruchomościach. Doradza również przy problemach związanych z interpretacją prawa (również podatkowego) dotyczącego nieruchomości. Ten dobrze płatny zawód wykonuje się (po ukończeniu studiów prawniczych) - indywidualnie lub w kancelarii rzeczoznawców majątkowych.

TANATOPRAKTOR

Wykonuje zmarłym pośmiertny makijaż i wizaż. Poza make'upem zdarza mu się nawet zakładać zmarłym tipsy! W razie potrzeby (np. transport) zajmuje się także balsamowaniem ciał. Rodziny żegnające bliskich coraz chętniej korzystają z takich usług, które dostępne są tylko w renomowanych zakładach pogrzebowych. Wystawianie ciał w domach pogrzebowych zaczyna się upowszechniać, dlatego likwidowanie oznak śmierci i konserwowanie zwłok staje się koniecznością.

Czynności te mają na względzie nie tylko estetykę, ale również bezpieczeństwo żegnających. Zmarły wyglądający tak, jakby spał, jest nie tylko upiększony i pozbawiony śladów cierpienia, ale i odkażony. Balsamowanie trwa ponad 2 godziny i kosztuje od 350-650 zł. Usługi tanatokosmetyczne to koszt ok. 150-200 zł. Unikalny zawód z przyszłością, można zdobyć na szkoleniu (koszt ok. 1250 zł) w Polskim Centrum Tanatopraksji i Tanatokosmetyki, uczącym w Warszawie i Chorzowie balsamacji, toalety i kosmetyki pośmiertnej.

TRENDSETTER

Człowiek pełniący funkcję "żywej reklamy" ma za zadanie tworzenie wokół lansowanego na rynku produktu "pozytywnego klimatu". Ta praca, podobnie jak zawód coolhuntera - stanowi część szeroko zakrojonych działań marketingowych. Zadaniem trendsettera jest bywanie w modnych klubach i swoją charyzmą, jakby niechcący - promowanie marek. W takiej reklamie nie chodzi już o sam produkt, ale o stworzenie mody na jego używanie.

Trendsetter to świetnie ubrany bywalec imprez wyposażony przez pracodawcę w najnowszy model telefonu komórkowego, nowy samochód, wyluzowany, nie narzucający się, jednak będący gwiazdą każdego wieczoru. Trensetter zagaduje, częstuje klubowiczów papierosami itd. Ludzie zwracają uwagę na nową markę jego odzieży i o to właśnie chodzi! W roli trendsetterów dobrze sprawdzają się np. didżeje, dziennikarze telewizji muzycznych, artyści.

Trendsetter musi ciągle wyszukiwać swoich potencjalnych naśladowców. W tym celu wykorzystuje fachowo przygotowane teksty, które ułatwiają mu manipulację klientami. Trendsetterzy nie tracą kontaktu z poznanymi w klubach "ofiarami". Gromadzą numery ich telefonów, udają zainteresowanie, podtrzymują „niby towarzyskie” kontakty. Aby zostać "żywą reklamą" trzeba być młodym, atrakcyjnym i prezentować tzw. miejski styl.

UNDERWRITER

Analizuje, bada i na tej podstawie akceptuje ryzyko konkretnej polisy dla zatrudniającego go zakładu ubezpieczeń. To zawód dla osób o zdolnościach analitycznych, lubiących pracę z dokumentacją, sumiennych i dociekliwych. Do wykonywania tej profesji potrzebna są studia z dziedziny ubezpieczeń na poziomie licencjackim lub magisterskim. Underwriter decyduje o podjęciu się lub odrzuceniu przez reprezentowane przez niego towarzystwo, ubezpieczenia danego obiektu, instytucji, osoby itd.

Zdarzają się klienci, którzy ubezpieczają rzeczy nietypowe, takie jak włosy - będące elementem wizerunku scenicznego artystki, luksusowe wyposażenie jachtu lub psa medalistę. Wychodząc naprzeciw indywidualnym potrzebom klientów towarzystwa muszą wiedzieć czy finansowo podołają zobowiązaniom podjętym w polisie i czy będzie to dla nich opłacalne.

WEBMASTER

Obecnie należy do grupy intratnych zawodów. Praca polega na projektowaniu, wykonywaniu oraz instalowaniu w wirtualnej przestrzeni internetu (serwer) stron www. Webmaster działa najczęściej na zlecenie agencji reklamowych, firm handlowych, rzadziej zleceniodawców prywatnych. Warunkiem wykonywania tego zawodu jest dobra znajomość programów komputerowych.

Ważne, chociaż nie niezbędne, są też zdolności plastyczne, bo do webmastera należy opracowywanie i przygotowywanie do internetowej publikacji materiałów graficznych, tekstów, fotografii, często filmów oraz dźwięków, później również aktualizacja, poszerzanie informacji na niej zamieszczonych.

Do kluczowych kompetencji tej profesji można zaliczyć średnią wiedzę informatyczną, kreatywność, wyobraźnię przestrzenną, zdolności artystyczne, sumienność i precyzję. Niepowtarzalność rozwiązań, indywidualne podejście do każdego projektu są czynnikami gwarantującymi sukces na tym stanowisku.

WEDDING PLANNER

Osoba organizująca na zlecenie uroczystość zaślubin oraz wesele. Z wedding plannerką przyszła para młoda spotyka się na długo przed planowanym mariażem, by przedstawić jej wizję swojego wymarzonego ślubu. Jej rola to wynegocjowanie u podwykonawców (restauracja, orkiestra, hotel, fotograf, krawiec, kwiaciarnia itd.) korzystnych cen, kosztorysowanie i rozliczenie imprezy oraz terminowa koordynacja wszystkich wątków przedsięwzięcia.

Ponadto wedding planner pomaga załatwić urzędowe formalności, wraz z młodymi ustala scenariusz ślubu i wesela, a po przyjęciu reguluje za nowożeńców rachunki. Zakłada i prowadzi w imieniu młodych w internecie listę prezentów - przed ślubem, oraz katalog pamiątkowych zdjęć - po ślubie.

Do wykonywania tej profesji, która przybyła do nas z Ameryki niezbędna jest przede wszystkim operatywność, komunikatywność, nienaganna prezencja i minimum średnie wykształcenie. W naszym kraju praca ta wykonywana jest na własny rachunek lub w agencji artystycznej. Ilość chętnych do skorzystania z usług wedding plannera lawinowo rośnie, a zarobki stanowią sutą prowizję od kosztów imprezy ślubnej.

 

 

Autor: Joanna Rozmiarek
Artykuł przygotowany na podstawie książki pt. "Praca – jak szukać, zmieniać, utrzymać. Vademecum pracownika", wydanej nakładem Wydawnictwa Książka i Wiedza.

Źródło: www.pracuj.pl


--------------------------------------------------------------------------------

Joanna Rozmiarek - autorka poradników, dziennikarka prasowa i radiowa, poetka, także copywriterka i reporterka. Laureatka licznych konkursów reklamowych i literackich. Miłośniczka humanizmu, wolontariuszka. Autorka książki "Praca – jak szukać, zmieniać, utrzymać. Vademecum pracownika".

 

projekt i realizacja: evl.plwww.evl.pl